THƠ ĐÁP
CƯ SĨ NHẠC TIÊN KIỀU
Muốn trong hiện đời
thật ích, phải y pháp môn Tịnh độ, tín nguyện niệm Phật cầu sanh Tây phương,
tất sẽ thoát đường sanh tử. Nếu chẳng thế, đừng nói kẻ không được chơn truyền
của Phật giáo không thể giải thoát, dù có được cũng tuyệt phần! Vì được chơn
truyền là đại triệt đại ngộ không phải thật chứng. Chứng mới khỏi luân hồi, ngộ
vẫn còn trong vòng ấy. Tu các pháp môn khác, đều phải dứt hoặc chứng chơn mới
thoát sanh tử. Riêng môn Tịnh độ, chỉ cần đủ tin sâu, nguyện thiết, trì danh
hiệu Phật, dứt các điều dữ, làm những việc lành, gồm tu cả hai phần chánh trợ,
quyết định sẽ vãng sanh. Hơn nữa, về phẩm vị còn được chiếm ngôi ưu thắng. Lại
chẳng những người công hạnh tinh thuần quyết được sanh, mà kẻ phạm tội Ngũ
nghịch, Thập ác, khi sắp chết biết tỉnh ngộ, hết sức hổ thẹn, sợ hãi chí tâm
niệm Phật vài câu liền mạng chung, cũng quyết được sanh. Bởi đức Phật lòng từ
rộng lớn, chuyên lấy sự độ sanh làm bổn phận. Nếu kẻ nào biết một niệm quay về,
liền được nhiếp thọ. Đó gọi là “nương
nhờ sức Phật, đới nghiệp vãng sanh.”
Người đời Mạt pháp,
nếu tu các môn khác, không y theo Tịnh độ, chỉ được phước báo ở cõi Trời, Người
và gieo nhân giải thoát nơi kiếp lâu xa về sau mà thôi. Do bởi chúng sanh đời
này không đủ sức dứt hoặc nghiệp, nên gốc sanh tử hãy còn. Như thế làm sao khỏi
mọc lại mầm mộng sanh tử?
Letter 11
Awakening is Still within the
Realm of Birth and Death
To receive true benefits in this very life, the practitioner should follow the Pure Land method, reciting the Buddha’s name with Faith and Vows, seeking rebirth in the Land of Ultimate Bliss. Escape from the wasteland of Birth and Death will then be assured. Otherwise, not only will those who have not received the true transmission of the Dharma fail to achieve liberation, even those who have received it will have no hope of achieving liberation! This is because to receive the transmission of the Dharma is to awaken to the Way but not to attain Enlightenment. Only by attaining Enlightenment [at the Arhat level or above] will you escape the cycle of Birth and Death. Awakening to the Way is still within that cycle.
Cultivating other methods requires severance of karmic obstructions and attainment of the Truth before you can escape Birth and Death. With the Pure Land method, you need only recite the Buddha’s name with deep Faith and earnest Vows, while ceasing transgressions and performing good deeds -- thus engaging simultaneously in the main and subsidiary practices -- in order to be assured of rebirth in the Western Land. In fact, the highest level of rebirth will be achieved.
Not only are those who have perfected Pure Land practice assured of rebirth, even those guilty of the Five Grave Offenses and the Ten Evil Acts can also achieve it (as long as, on the verge of death, they awaken, become utterly ashamed of their transgressions, grow frightened and recite the Buddha’s name in utmost sincerity). This is because Amitabha Buddha has great, all-embracing compassion and considers it His calling to rescue sentient beings. Anyone who sincerely seeks His assistance will be gathered in and rescued. This is called “taking one’s karma along to the Pure Land, through the power of Amitabha Buddha.”
In this Dharma-Ending Age, if you cultivate other methods, abandoning the Dharma Door of Pure Land, you can only reap merits and blessings in the celestial and human realms or sow the causes and conditions of liberation in future eons. This is because few in this day and age truly have the strength to sever all karmic obstructions. Therefore, the roots of Birth and Death continue to exist. Under these circumstances, how can you prevent the dream-like seeds of Birth and Death from sprouting anew?
Comments
Post a Comment