THƠ ĐÁP

CƯ SĨ NGÔ HI CHÂN

 

 

Môn niệm Phật ước có bốn pháp: Trì Danh, Quán Tưởng, Quán Tượng và Thật Tướng. Tựu trung, chỉ có pháp Trì Danh nhiếp cơ rất rộng, đã dễ tu lại không khởi các việc ma. Nếu muốn quán tưởng, phải xem kỹ Quán Kinh và hiểu rõ những lý: tức tâm là Phật, tâm tịnh Phật hiện, các cảnh đều duy tâm không nên chấp trước... Đã rõ cảnh không phải từ bên ngoài đến, không sanh chấp trước, thì cảnh càng nhiệm mầu, tâm càng thuần nhất. Nếu được như thế, sự lợi ích của quán tưởng đâu phải kém nhỏ, tầm thường?

Trái lại, như cảnh quán chẳng thuần, lẽ đạo chưa thấu suốt, chỉ đem tâm vội gấp muốn thấy cảnh thì toàn thể là vọng, đã không được thông cảm với Phật, còn làm nhân cho việc ma. Bởi do gấp muốn thấy cảnh, tâm càng thêm vọng động, khiến cho oan gia nhiều kiếp về trước nhân cơ hội đó hóa hiện cảnh giới để làm cho hành giả mê lầm. Lúc ban sơ dụng tâm đã không chơn, đâu biết đó là cảnh ma hiện, nên vui mừng khấp khởi, tình niệm chẳng yên. Nhân đó, ma liền dựa vào làm cho mê tâm mất tánh. Chừng ấy dù có Phật hiện thân cũng không biết làm sao cứu độ!

Vậy cư sĩ nên lượng xét căn cơ mình, đừng quá ham việc cao xa, thành ra muốn lợi trở lại mang hại. Thiện Đạo Hòa thượng nói: “Chúng sanh đời Mạt pháp thần thức rối loạn, đem tâm thô quán cảnh nhiệm, quyết khó thành công.” Cho nên đức Phật thương xót, riêng mở môn Trì Danh, vì sợ có kẻ không khéo dụng tâm, lạc vào ma cảnh. Tu theo phép Trì Danh rất dễ, chỉ giữ một niệm nối nhau sẽ được vãng sanh. Lại sự chí thành khẩn thiết cũng là phương pháp mầu để trị tâm vọng và ma cảnh.

Cư Sĩ nên xét lại kỹ, và đem hết tâm lực cố gắng tu hành!



Letter 23

This Mind is the Buddha



There are, in general, four methods of Pure Land practice: oral recitation (Holding the Name), contemplation of a Buddha image, Visualization (contemplation by thought) and True Mark Recitation.

Among the four methods, oral recitation has the broadest appeal. It is not only easy to practice, but it does also not lead to “demonic events.”

If you wish to practice the Visualization method, you should carefully read the Meditation Sutra and clearly understand such principles as “This Mind is the Buddha,” “If the mind is pure, the Buddha appears,” “All realms and states are Mind-Only, there should be no attachment to them.” Once you understand that realms and states do not come from the outside and avoid developing attachments to them, these states then become more sublime, and the mind grows purer and more focused. If you reach that point, the benefits of Visualization are significant.

On the other hand, if you are unfamiliar with the realms visualized and have not comprehended the essence of the Dharma but are over-eager to see [auspicious] realms, everything is delusion. Not only are you not in communion with the Buddhas, but you also even begin to create the causes of demonic events (hallucinate). This is because the more eager you are to see realms, the more agitated and deluded your mind becomes.

Since from the outset, you have failed to apply your mind correctly, you will not be able to realize that these realms are demonic apparitions. Therefore, you are overcome with joy; your thoughts and feelings are not peaceful and calm. Taking advantage of this, demons will cloud your mind and plunder your Self-Nature. At that point, even if a living Buddha were to appear, He would have no way of rescuing you!

You should, therefore, take your capacities and circumstances into consideration and not aim for what is too lofty and beyond your reach – seeking benefits only to receive harm. The Patriarch Shan Tao has said:


“Sentient beings in the Dharma-Ending Age have agitated, inverted minds. Visualizing lofty realms with such coarse minds is certainly difficult to accomplish!”


Therefore, the Great Sage [Buddha Sakyamuni] took pity and specifically recommended oral recitation because He feared that those who were not skillful in using their minds would be lost in demonic realms.

Cultivation through oral recitation is very easy. To achieve rebirth in the Pure Land, you need only ensure that single-minded thought follows single-minded thought. Moreover, utmost sincerity and earnestness are also wonderful methods to treat the deluded mind and demonic realms.

You should think this over carefully and strive with all your mental strength to cultivate.

Comments

Popular posts from this blog