Niệm Phật, Phương Pháp Dễ Tu

 

Môn Tịnh Độ, đặc biệt với pháp Trì Danh, là đường lối dễ tu, điều này ai cũng có thể biết. Nhưng "dễ tu" lại có nhiều nghĩa, việc này vị tất mọi người đã am tường.

Bởi tu các pháp môn khác, nếu từ “Giáo” mà đi vào, thì kinh điển mênh mang, nghĩa lý vô cùng sâu sắc. Trước tiên người học Phật phải lãnh hội nghĩa căn bản, rồi từ đó lần lượt ngộ giải những nghĩa sai biệt. Sau đó lại phải dung thông các đạo lý, rút lấy chỗ tinh hoa, và chọn lựa vạch mở đường lối tu tập để trọn đời noi theo. Sự kiện này nếu chẳng phí vài mươi năm công phu khổ nhọc, tất không thể hoàn thành.

Nếu từ “Luật” mà đi vào, thì phải xuất gia, mà giới tướng rộng nhiều, hành giả cần phải rành rẽ về danh, chủng, tánh, tướng của các loại giới pháp. Lại phải có trí huệ để thông hiểu thế nào là nghĩa cùng ngữ, để áp dụng các điểm khai giá, trì, phạm tùy theo xứ sở thời cơ. Cho nên học kinh chưa phải là khó, học luật mà biết quyền biến khéo léo để không rời luật cũng không bị luật buộc ràng mới là khó. Hiểu rành xong về luật, lại phải có tinh thần nhẫn nại, có nghị lực chịu kham khổ, mới đi đến chỗ thành công.

Nếu từ “Thiền” mà đi vào, như túc huệ chưa gieo, căn khí chẳng hợp, muốn đem cơ yếu kém để mong cầu pháp cao mầu, tất sự chia ánh sáng truyền đăng cũng tuyệt phần hy vọng. Cho nên ông Tạ Linh Vận, một danh sĩ học Phật khi xưa đã bảo: "Tu Thiền để thành Phật phải là hàng huệ nghiệp văn nhơn." Lời này vẫn không phải sai lầm hoặc quá đáng.

 

Riêng về pháp “Trì Danh” của môn Tịnh Độ, khi đã phát lòng tín nguyện, dù căn cơ nào cũng có thể niệm Phật tu hành. Lại các pháp môn khác duy cậy nhờ tự lực, môn Tịnh Độ đã dùng hết tự lực, còn được thêm phần tha lực. Sức tha lực tức nguyện lực tiếp dẫn của Phật A Di Đà vô cùng lớn mạnh, dù người chưa sạch nghiệp hoặc, cho đến kẻ tạo nghiệp ác quá nặng biết hồi tâm niệm Phật, cũng được đón rước về Tây Phương. Cổ nhơn đã từng so sánh: "Tu các môn khác khó khăn vất vả như con kiến bò lên non cao. Niệm Phật vãng sanh mau chóng dễ dàng như đi thuyền theo nước xuôi gió thuận." Lời này thật rất xác đáng. Hơn nữa, khi sanh về Cực Lạc rồi, sống trong cảnh đẹp mầu an thuận, thường gần gũi với Phật Bồ Tát, dù tu pháp môn nào cũng đều mau thành tựu, như lăn khúc gỗ tròn từ trên non cao xuống, thế vẫn tiến mãi không tạm dừng.

 

Tóm lược qua các điều trên, sự dễ tu của môn Tịnh Độ gồm có ba điểm: một là dễ thật hành, hai là dễ vãng sanh, ba là dễ thành Phật. Do sự dễ dàng đó mà kết quả tu chứng xưa nay về môn Tịnh Độ như ngọc chạm, vàng khua tiếng vang thảnh thót, sen cười cúc mỉm mấy phẩm tươi thơm. Trong ấy lịch trình từ phàm phu cho đến khi thành Phật cũng có giai cấp mà cũng không giai cấp. Vì khi được vãng sanh tức đã thoát khỏi sống chết luân hồi, và niệm Phật tức là thành Phật. Như con tằm, nhộng, và bướm vẫn không thể chia phân, nói bướm nguyên là tằm, hay tằm là bướm cũng chẳng xa chi mấy.

 

Buddha Recitation, an Easy-to-Practice Method

 

Everyone can appreciate why Pure Land, particularly Oral Recitation, is an easy method. However, the word "easy" has many meanings, with which not everyone may be familiar.

This is because when practicing other methods, for example, Sutra Studies, we encounter an immense number of sutras and commentaries, infinitely profound in meaning. In the first instance, the practitioner should fully understand the basic teaching and, from there, penetrate the different shades of meaning. After that, he should reconcile all meanings, extracting their kernel and essence, to discover and choose the method of cultivation that he will follow all his life. All this cannot be done unless he is willing to spend several dozen years of hard work.

Should he decide to seek liberation through the Discipline method, the practitioner must join the Order and become thoroughly conversant with all aspects of the different bodies of precepts. He should also possess the wisdom to distinguish meaning from words and apply the precepts in a flexible manner, according to the environment, the times and the occasion. Thus, to study the sutras is not necessarily difficult, but to study the precepts to the point of knowing how to adapt them skillfully, neither breaking nor being rigidly bound by them, is truly difficult. Once having understood the precepts, the practitioner must exercise patience and fortitude and endure discomfort and suffering in order to achieve success.

If he decides to enter the Way through Zen, he should have previously sown the seeds of wisdom and have suitably high innate capacities. Otherwise, he has no hope of attaining this lofty Dharma and participating in the "transmission of the lamp" (the enlightenment experience). Therefore, a famous Buddhist scholar once said:

Keynes became Practicing Zen to achieve Buddhahood is the domain of scholars endowed with wisdom.

This observation is certainly not incorrect or exaggerated.

With Oral Recitation, once the practitioner has developed the mind of Faith and Vows, he can recite the Buddha's name and engage in cultivation regardless of whether his capacities are high, moderate or limited. Moreover, while other methods depend on self-power alone, the Pure Land Dharma Door first relies to the utmost on self-power and then adds the element of "other-power." Other-power is precisely the infinitely great and powerful Vow of Amitabha Buddha "to welcome and escort." As long as a practitioner sincerely repents and recites the Buddha's name with one-pointedness of mind, even though he is not yet free of delusions and is still afflicted with heavy evil karma, he, too, will be welcomed to the Pure Land.

The ancients used to say, by way of comparison:

Practicing other methods is as difficult and laborious as an ant climbing a high mountain; reciting the Buddha's name seeking rebirth in the Pure Land is as swift and easy as a boat sailing downstream, in the direction of the blowing wind.

This observation is very appropriate indeed. Moreover, once reborn there, living in an auspicious and peaceful environment, always in the company of Buddha Amitabha and the Bodhisattvas, the practitioner will swiftly achieve success in whatever Dharma method he chooses. He is like a log rolling down a high mountain, which just keeps going and never stops, even for a moment.

In summary, Buddha Recitation is easy for three reasons: easy practice, easy achievement of rebirth in the Pure Land, easy attainment of Buddhahood. Therefore, the results achieved through Buddha Recitation from time immemorial can be compared to the clear and limpid sound of precious stones striking against genuine gold, or the sight of "smiling lotus blossoms with their fresh and fragrant grades of rebirth."

Within these levels and grades, the path from sentient being to Buddhahood contains many ranks, yet is also without rank. This is because, once reborn in the Pure Land, the practitioner has transcended Birth and Death -- and to recite the Buddha's name is to become Buddha. This is like the silkworm, the chrysalis and the butterfly, which are inseparable; there is very little difference between saying that a butterfly is originally a worm or that the worm is the butterfly.

Comments

Popular posts from this blog