Biện
Ma Cảnh
Như trên đã nói, người niệm Phật có khi thấy các tướng
song lại là ma cảnh; điều này chỉ cho trường hợp nhân quả không tương ứng.
Chẳng hạn như người đang quán tướng Phật, hốt nhiên thấy tướng mỹ nữ. Kẻ tinh
tấn niệm Phật mong thấy thắng cảnh ở Tây Phương, song chợt thấy một vùng nhà
cửa ô tạp, nam nữ cùng loài súc vật đi qua chạy lại lăng xăng. Người mong thấy
hoa sen báu, nhưng bỗng thấy một cỗ xe nhỏ. Do nhân quả không hợp nhau như thế,
nên biết là cảnh ma. Có năm trường hợp để phân biệt là cảnh ma hay cảnh thật
như sau:
1. Các cảnh nhân quả
không phù hợp, quán tướng này song thấy tướng khác, cầu cảnh nọ mà lại hiện
cảnh kia, như trên đã vừa nói. Và lại, cảnh hiện ra không giống như trong kinh
diễn tả, đều là cảnh ma.
2. Chư Phật, Bồ Tát tâm
từ bi trong sạch, cho nên dù hiện tướng quỷ thần đến thử thách, ta vẫn cảm
thấy an nhiên thanh tịnh. Trái lại, bản nghiệp các loài ma là phiền não hiểm
ác, nên dù hiện tướng Phật đến khuyên dạy, ta tự cảm thấy xao động nóng nảy
không yên.
3. Ánh sáng của Phật làm
cho ta cảm thấy êm dịu mát mẻ, lại không có bóng, không chói mắt. Ánh sáng
của ma làm cho ta chói xót đôi mắt, bứt rứt không yên, và có bóng. Cho nên Kinh
Lăng Già nói:
Phật
địa là tối thắng
Trong sạch mầu trang nghiêm
Chiếu hiệu như lửa hừng
Ánh sáng đến khắp nơi
Rực rỡ không tổn mắt
Xoay vần độ ba cõi.
4. Lời thuyết pháp của
Phật, Bồ Tát hợp với kinh điển, thuận theo chân lý. Lời của ma trái lẽ
phải, không đúng với kinh Phật đã chỉ dạy.
5. Khi thắng tướng hiện
ra, muốn khảo nghiệm, hành giả chỉ chánh ý tụng Bát Nhã Tâm Kinh, hoặc nhiếp
tâm trì chú, niệm Phật. Nếu là thánh cảnh, càng niệm lại càng rõ ràng, vì
vàng thật không sợ lửa. Nếu là ma cảnh, trì niệm một hồi nó liền ẩn mất, bởi tà
không thể lấn chánh.
Phải
lấy cả năm điều như trên để xét nghiệm, chớ không thể chỉ một hai điều.
Vì có những thiên ma hoặc thần tiên theo ngoại phái, muốn dắt
dẫn ta hướng về đường lối của họ, nên giả hiện tướng Phật, Bồ Tát để thuyết
pháp. Tuy môn tu của họ không phải là con đường cứu cánh giải thoát, song họ có
nghiệp lành, hoặc sức Thiền Ðịnh khá cao, nên hào quang phát ra cũng làm cho ta
được mát mẻ êm dịu. Lại lối thuyết pháp của họ đôi khi cũng khuyên làm lành giữ
giới, ăn chay niệm Phật, song có một vài điểm sai khác không hợp với kinh Phật,
phải nhận định kỹ và phải hiểu giáo lý mới biết được. Chẳng hạn như họ cũng khuyên ăn chay niệm Phật, nhưng lại dạy phải vận
hành câu niệm Phật khắp châu thân gọi là "chuyển pháp luân" để khai
thông mạch Nhâm, Đốc, và mở Nê Hoàn Cung. Đây là lối thuyết pháp của hàng
ma ngoại đạo. Hoặc có loài ma hiện ra tướng cao tăng bảo: "Phật đồng, Phật
xi măng không độ được nước, vì xuống nước phải chìm; Phật tượng, Phật gỗ không
độ được lửa, vì gặp lửa phải bị cháy; chỉ có Phật tâm mới không bị vật chi làm
hoại. Tu được Phật tâm thanh tịnh thì không cần tu thân và khẩu; cho nên dù ăn
thịt uống rượu, có vợ con cũng vô hại. Lối
tu thân và khẩu như giữ giới, ăn chay, tụng kinh, trì chú, niệm Phật, là những
cách khổ hạnh bó buộc vô ích." Đây là lời thuyết pháp của hạng tinh mị lâu
năm, hoặc loài ma ái dục. Có những hạng ma ngoại đạo công năng tu khá cao,
có thể dùng sức Thiền Ðịnh gia bị, khiến cho hành giả thân tâm được an định
trong vòng bảy ngày, hoặc hai mươi mốt ngày. Nhưng lối thuyết pháp của họ không
siêu thoát, kết cuộc chỉ trong vòng ngã chấp.
Cổ đức đã bảo:
"Thấy
ma không ma, ma liền tự hoại; thấy quái không quái, quái liền tự bại."
Câu này có nghĩa: nếu thấy ma quái mà lòng không xao động
sợ hãi, giữ chánh niệm được vững vàng, hoặc chí tâm niệm Phật, loài ma quái ấy
không làm chi được, sẽ tự bỏ đi. Chẳng những khi thấy ma quái phải như thế, mà
dù cho lúc tu hành được một phần kết quả, hay thấy thắng tướng, cũng đừng nên
quá bi cảm, kinh ngạc hoặc vui mừng. Ví như ta có hạt châu làm rớt dưới đáy hồ,
vì nước đục nên dò kiếm mãi vẫn mất tích. Nay nước lắng trong lại tìm thấy
được, hạt châu ấy nguyên là của đã có, việc chi đến đỗi phải kinh ngạc, vui
mừng? Người tu nếu tâm không bình tĩnh, quá bi thương, tất bị loài bi ma ám
nhập làm cho thương khóc mãi chẳng thôi. Như quá vui mừng, cũng bị loài ma hoan
hỷ ám nhập, làm cho cười mãi như điên cuồng. Lại, hành giả niệm Phật tuy cũng
mong được thấy thánh cảnh, nhưng đừng quá mơ tưởng ước ao, bởi niệm tức là đã
cầu rồi. Nên giữ tâm trạng điềm tĩnh, "cầu mà không cầu, không cầu mà cầu",
mới không bị sự cầu mong làm xao động. Cứ chí tâm niệm Phật, lâu ngày niệm lực
thanh tịnh đạo cảm ứng giao thông, tất thấy được thánh cảnh. Nếu mãi để lòng
mong ước, đó tức là vọng tưởng, ma sẽ thừa cơ len lỏi vào để phá hoại.
Vào khoảng Thanh mạt bước sang thời Dân Quốc, ở Trung Hoa có ông
Ngụy Tịch Phủ vốn là thiền hữu của cư sĩ Dương Nhân Sơn, Ngụy Tịch Phủ tu tập
Thiền Ðịnh gần ba mươi năm, một hôm bỗng được Thiên Nhãn Thông. Ban sơ, ông
thấy những vật ngoài tường vách, kế lại thấy rõ những việc xung quanh vài ngoài
mươi dặm như ở trước mắt. Biết mình đã đắc Thiên Nhãn, ông rất kinh ngạc vui
mừng! Ban đầu chỉ thấy thôi, sau lại nghe rõ cả tiếng người và cầm thú ở ngoài
xa. Đó là Thiên Nhĩ Thông tùy theo phát hiện. Lần hồi những sự vật ngoài mấy
ngàn dặm, cũng đều thấy nghe được. Sau đó những việc chưa phát hiện, ông vẫn
thấy nghe và hiểu biết rõ ràng. Đây là cảnh chứng của Túc Mạng Thông. Bấy giờ
phe đảng của Hồng Tú Toàn thuộc nhóm Thái Bình Thiên Quốc chưa khởi sự đánh
Thanh triều, nhưng Ngụy Tịch Phủ đã thấy trước chiến cuộc xảy ra ở Quảng Tây
lần hồi đến Tô Châu, nhơn dân chết vô số. Bởi mục kích nhiều trạng thái chết
chóc rất thê thảm, ông quá xúc động, gặp ai cũng thương khóc bảo: "Đại
loạn sắp đến nơi rồi, dân chúng sẽ bị tàn lục khổ sở đáng thương xót, biết làm
sao?" Lúc đó mọi người nghe ông nói thế, ai cũng cho là điên. Cư sĩ Dương
Nhân Sơn bấy giờ ở kinh sư thường gần gũi ông, nên biết rõ việc ấy. Kế đó giặc
xảy ra thật. Đến khi loạn bình rồi, Dương Nhân Sơn cư sĩ gặp Ngụy Tịch Phủ ở
Dương Châu mấy lần, thấy ông vẫn còn khóc lóc. Sau Nhân Sơn gặp cư sĩ Đinh
Phước Bảo, trần thuật lại sự việc và nói:
"Đó
là cảnh bi ma ám nhập. Phàm người tu đến lúc đắc lực, Thiên Nhãn Thông ngẫu
nhiên phát hiện, nên soi về tự tánh, đừng để cho sắc trần làm lay chuyển. Nên
biết các thần thông ta vẫn sẵn có, không nên quá mừng rỡ kinh ngạc cho là sự lạ
kỳ."
Trong Trúc Song Tùy Bút Lục, Liên Trì đại sư có thuật lại câu
chuyện:
- Một thiền sư cất am tu gần khe suối. Đêm nọ đang lúc tĩnh tọa,
sư nghe thấy hai con quỷ ngồi bên bờ suối nói với nhau rằng: "Ngày mai vào
lúc xế chiều, có người đội mão sắt đi qua cầu suối này, tôi sẽ dìm cho chết đắm
để thay thế." Con quỷ kia bảo: "Mừng giùm anh sẽ được thoát ly, tôi
còn phải chịu lạnh lẽo chờ đến hai năm sau mới có người thế mạng." Thiền
sư nghe xong lưu ý. Trưa hôm sau, một trận mưa to đổ xuống, nước dâng ngập cả
suối cầu. Xế lại mưa còn lâm râm, quả nhiên có người đầu đội cái chảo gang, lần
dò muốn vượt qua cầu suối về nhà. Sư liền đón lại thuật rõ sự việc nghe thấy. Người
này cả kinh quay trở lại. Tối hôm đó, thiền giả nghe con quỷ nói: "Sắp
được thoát ly mà bị ông thầy tu này phá hoại, đêm nay tôi phải báo thù mới được!
"
Sư nghe xong, liền nhiếp tâm nhập chánh định, thấy quỷ ra vào và đi xung quanh
am mấy lượt như có ý tìm kiếm. Do sức chánh định, quỷ tìm mãi không thấy được
thiền sư, sau cùng chán nản bỏ đi.
Trên đây là hai câu chuyện "bi ma" và "khước
ma". Xin ghi lại cho chư liên hữu thêm phần ý thức trên đường tu niệm.
Discussion on Demonic Realms
As indicated
above, sometimes the Buddha Recitation practitioner sees marks and forms which
could actually be demonic realms. These are instances where cause and effect do
not correspond. For example, while visualizing the physical features of
Amitabha Buddha, a practitioner may suddenly see the features of a beautiful
woman. Another cultivator, diligently reciting the Buddha's name in the hope of
seeing auspicious scenes of the Pure Land, may unexpectedly see a slum area,
with men, women and domestic animals running back and forth in all directions.
Yet another practitioner, hoping to see precious lotus blossoms in the Pure
Land, suddenly sees a small cart instead. These are demonic realms, as cause
and effect do not correspond.
There are five
criteria that can help us determine which events are real and which belong to
the demonic realms.
1. Instances where cause and effect do not
correspond (such as visualizing one mark but seeing another, hoping to see
one realm but seeing another), as well as scenes and realms that do not
resemble those described in the sutras, are all demonic realms.
2. Buddhas and Bodhisattvas have pure
compassion; therefore, even if they take the appearance of "demons"
to test us, we still feel calm, at peace and pure. Demons, on the contrary,
are inherently evil and wicked; thus, even when they take the appearance of
Buddhas and Bodhisattvas, we feel agitated, angry and uneasy.
3. The Buddhas' light makes us feel calm and
refreshed; it has neither shadow nor a blinding effect on the eye. The
light of demons, on the other hand, affects our eyes and makes us feel agitated
rather than calm and peaceful; it also has shadows. The reference to the
Buddhas' light in the Lankavatara
Sutra illustrates
this point.
4. The teachings of the Buddhas and
Bodhisattvas are in accord with the sutras and the truth. The words of
demons are contrary to the truth and not in line with the sutras' teachings.
5. When an auspicious mark appears, the
practitioner who wishes to test it need only concentrate on reciting the Heart Sutra with a pure mind, or reciting a mantra or the Buddha's
name with one-pointedness of mind. If the mark really is auspicious, the more
he recites, the clearer it becomes, because genuine gold is not harmed by fire.
If it belongs to the demonic realm, it disappears as he recites, because evil
can never withstand the truth.
We should judge events by all five of the
above criteria, not just one or two.
This is
because there are many celestial demons, externalist deities and Immortals who
want to lead us their way and therefore falsely take the appearance of Buddhas
and Bodhisattvas preaching the Dharma. Although their cultivation is not the
ultimate Way leading to liberation, they may have good karma or a fairly high
level of samadhi. Thus, their "light" can also make us feel refreshed
and peaceful. Moreover, their teachings at times also encourage the performance
of good deeds, keeping the precepts, vegetarianism and Buddha Recitation. However, they diverge from the Buddhist
sutras on certain crucial points [such as the need to escape Birth and Death].
Only by exercising careful judgement and understanding the Dharma in depth are
we able to know.
For
example, certain externalist deities urge vegetarianism and Buddha Recitation,
but teach that the sacred words should be visualized as circulating throughout
the body -- this, they say, is "turning
the Dharma wheel," to release blockages in the energy system. This is
the preaching of externalist demons.
There are
also demons who take the appearance of Elder Masters and say, "Buddha
statues made of bronze or cement cannot vanquish water, because they sink in
water; Buddha statues made of wood or paper cannot vanquish fire, because they
would burn. Only the Mind-Buddha cannot be destroyed by anything. You need only
cultivate the Mind-Buddha, striving to make it pure; there is no need to
cultivate body and speech. Therefore, even 'eating meat and drinking wine,
lusting and begetting children' [in the case of monks and nuns] are of no
consequence. Cultivating body and speech through such restrictive, ascetic
practices as precept-keeping, vegetarianism, Sutra, Mantra and Buddha
Recitation is of no use and brings no benefit!" This is a typical teaching of some spirits of long years' standing or
demons of sexual lust.
There are
some types of demon who have reached a fairly high level of attainment and can
use their powers of concentration to help the practitioner reach a state of
samadhi for a period of seven or twenty-one days. However, their teaching does
not lead to ultimate liberation and, in the end, cannot transcend the cycle of
ego-attachment.
Ancient
masters have said:
When we see demons yet remain undisturbed,
the demons self-destruct; when we see ghosts yet remain undisturbed, the ghosts
are vanquished.
This saying means:
if we see demons and ghosts but our minds are unmoved and unafraid, holding
fast to correct thoughts or singlemindedly reciting the Buddha's name, these
demons and ghosts cannot hurt us in any way, and will leave of their own
accord.
Not only should we
act in such a manner when seeing demons, but even when we achieve some results
or see auspicious marks during cultivation, we should not be moved to
astonishment, sadness or joy. It is as if we had lost a diamond at the bottom
of the lake and because the water was murky, we were unable to recover it
despite our best efforts. However, once the water became still and transparent,
we found it. Since the diamond had always belonged to us, why should we have
been astonished and happy? If the cultivator's mind is not calm and peaceful
and is overly given to sorrowful compassion, he will be harmed by the demon of
sorrow and cry all the time. If he is given to too much happiness, he will be
harmed by the demon of happiness and laugh all the time, as though insane.
Thus,
although the Pure Land practitioner may also hope to see transcendental realms
and scenes, he should not long for or dream of them too much, because to recite
is already to seek. He should be calm and "seek but not seek, not seek but
seek," so as to avoid disturbing his mind. He should just earnestly recite
the Buddha's name and in time, when the power of his recitation is pure, there
will be a response and he will witness auspicious realms. To continuously seek and hope for them is deluded thought which brings
harm.
Long ago
in China there was a layman who had engaged in meditation for some thirty
years. One day, he suddenly attained the faculty of transcendental vision. At
the beginning, he would see through walls; later on, he could see things within
a few dozen miles as clearly as though they were in front of his eyes.
Realizing that he had achieved "transcendental vision," he was very
astonished and happy! As time went on, he was not only able to "see"
but also "hear" the voices of human beings and animals from far away.
This is transcendental hearing, which develops after transcendental vision. As
time went by, he could see and hear things that occurred within a radius of
several thousand miles. Still later, he was able to predict future events. Thus,
he "knew" in advance of a war between two neighboring kingdoms and
"witnessed" the pitiful sight of countless dead and dying among the
populace. He was so moved that he would weep and lament to whomever he met,
"A great, violent uprising is going to occur. There will be massacres and
utter misery. The people deserve pity and compassion. How can they be helped!
At the
time, everyone who heard him thought he was insane. Later on, however, war and
rebellion did occur as he had predicted. Even when the disturbances were over,
he continued to go around lamenting. A respected master once commented:
This is a
case of possession by the "demons of sorrow and sadness." The
cultivator who has reached a certain high level of practice suddenly develops
"transcendental vision." He should reflect it toward the Self-Nature,
not letting worldly Dusts move and disturb his mind. He should realize that
these psychic powers have always been in his possession and should therefore
not be unduly happy or astonished or consider them strange and wonderful
occurrences.
Another
story concerns the eminent Chinese Zen Master Nan-Ch'uan:
The
master was meditating in a hut next to a river. One night he heard two ghosts
conversing. One of them was rejoicing that his term was coming to an end
because the next day someone would be replacing him. The second ghost asked,
"Who will be replacing you?" He replied, "A man wearing an iron
hat." The master wondered to himself who this person could be. The next
day there was heavy rain and the river rose to a higher level. The master
looked out of his hut and saw a man about to cross the river. He had covered
his head with a wok for protection against the rain. Immediately, the master
knew that this was the man of the iron hat, so he cautioned him saying,
"Don't cross the river today. It's too dangerous." The man asked,
"Why?" "Because the water is very deep and running
rapidly." The man listened to the old monk's advice and returned home.
You must
understand that in Chinese lore, water ghosts are prisoners until another
person drowns and takes their place. That night as he was meditating, the
master heard the two ghosts again. This time the first ghost was complaining,
"I have been stuck here for so many years, and I thought my chance for
freedom had finally come. But now the old monk interfered and messed everything
up. I'll show him what I can do."
Upon
hearing this exchange, the master immediately entered samadhi. He saw the
demons enter, exit and go around his hut, as if searching for someone. However,
thanks to the fact that his mind in samadhi was empty and still, "not
influenced by the environment, no longer tied to mental objects," the
demons could not see him. Discouraged, they finally left.
Of the two stories in this section, the
first illustrates the danger of succumbing to the influence of demons while the
second points to the way of overcoming their influence. I have recounted them
here for the benefit of fellow-cultivators.
Comments
Post a Comment