Kinh Văn Khuyên Phát Nguyện

 

Về động lực hướng dẫn của chữ Nguyện, phẩm Phổ Hiền Hạnh Nguyện trong Kinh Hoa Nghiêm có nói: "Người này khi sắp mạng chung, trong khoảng sát na rốt sau, tất cả các căn thảy đều tan hoại, tất cả quyến thuộc thảy đều lìa bỏ, tất cả oai thế thảy đều lui mất. Duy có nguyện vương này chẳng rời bỏ nhau, trong tất cả thời, nó đều dẫn dắt ở trước. Và trong khoảng một sát na, kẻ ấy liền được vãng sanh về thế giới Cực Lạc."

Bởi thấy rõ công dụng cần yếu của sự phát nguyện, nên trong Kinh A Di Đà, đức Thích Tôn cứ mãi nhắc đi nhắc lại điểm ấy, qua các đoạn văn như sau:

"Lại nữa, Xá Lợi Phất! Chúng sanh về cõi nước Cực Lạc đều là hàng A Bệ Bạt Trí. Trong ấy có nhiều bậc Nhất Sanh Bổ Xứ, số lượng rất đông, không thể dùng toán số tính biết được, chỉ có thể lấy số không lường không ngằn a tăng kỳ để nói mà thôi. Xá Lợi Phất! Chúng sanh nghe rồi, phải nên phát nguyện cầu sanh về cõi kia. Bởi tại sao? Vì được cùng các bậc thượng thiện nhơn như thế đồng họp một chỗ.

... Xá Lợi Phất! Ta thấy sự lợi ích đó, nên nói lời này. Nếu có chúng sanh nào nghe lời nói đây, phải nên phát nguyện cầu sanh về quốc độ ấy.

... Xá Lợi Phất! Nếu có người đã phát nguyện, đang phát nguyện, sẽ phát nguyện, muốn sanh về nước Phật A Di Đà, những người đó hoặc đã sanh, hoặc đang sanh, hoặc sẽ sanh, đều được không thối chuyển nơi quả A Nậu Đa La Tam Miệu Tam Bồ Đề ở cõi nước kia. Cho nên Xá Lợi Phất! Các thiện nam tử, thiện nữ nhơn nếu có lòng tin, phải nên phát nguyện cầu sanh về quốc độ ấy."

Như trên, ta thấy đức Thích Tôn mãi nhắc đi nhắc lại hai chữ "phát nguyện" lời ý đều khẩn thiết. Cho đến phần kết cuộc của kinh văn, Ngài cũng vẫn đôi ba phen bảo phải phát nguyện cầu sanh. Tại sao thế? Vì nếu về cõi Cực Lạc, sẽ được ở cảnh giới vô cùng mầu đẹp trang nghiêm, được thân kim cương đủ ba mươi hai tướng tốt, dứt hẳn nỗi khổ sanh già bịnh chết; được gần gũi Phật, chư đại Bồ Tát và hội họp với các bậc thượng thiện nhơn; được thần thông Tam Muội, không còn thối chuyển nơi quả vô thượng Bồ Đề. Bởi trí huệ của Phật nhìn thấy rất nhiều sự lợi ích như thế, Ngài mới vận lòng từ bi vì cứu độ loài hữu tình mà khuyên phát nguyện vãng sanh. Lòng bi mẫn của đức Thích Ca Thế Tôn, thật là vô lượng.

 

Sutra Passages on the Making of Vows

 

The guiding force of the Vow for rebirth can be seen from the following excerpt from the "Vows of the Bodhisattva Samantabhadra":

Further, when a is on the verge of death, at the last instant of life, when all his faculties scatter and he departs from his relatives, when all power and status are lost and nothing survives, when his Prime Minister, great officials, his inner court and outer cities, his elephants, horses, carts, and treasures of precious jewels can no longer accompany him, these Vows alone will stay with him. At all times they will guide him forward, and in a single instant he will be reborn in the Land of Ultimate Bliss.

(AVATAMSAKA SUTRA)

 

The Amitabha Sutra repeatedly reiterates the importance of making Vows, as in the following passages:

Moreover Shariputra, all those born in the Land of Utmost Happiness never fall back. Among them are many whose next birth will be in Nirvana. The number of them is extremely large; there is no reckoning that can tell it. Only in measureless, unlimited, innumerable kalpas could it be told.

Shariputra, the beings who hear this ought to make a vow -- a vow to be born in that land. Why should they? Having succeeded thus, all are then persons of the highest virtue; all are assembled in the same circumstances.

Shariputra, I see this gain and therefore speak these words; if any beings hear them, they ought to make a vow to be born in that land.

Shariputra, if there are persons who have already made a vow, are presently making a vow, or shall in the future make a vow, desiring birth in Amida Buddha's land, all these persons obtain nonretrogression in Highest Perfect Knowledge in that land, whether already born, now being born, or yet to be born. Therefore, Shariputra, all good men and good women, if they have faith, ought to make a vow to be born in that land.

It can thus be seen that Buddha Sakyamuni repeatedly reminded us, in the most earnest terms, about the principle of making Vows. Even toward the very end of the Amitabha Sutra, he repeatedly enjoined us to make a Vow for rebirth in the Pure Land. Why is this so? It is because if we are reborn in the Pure Land, we will be dwelling in a realm of infinite splendor and adornments, radiating vigor and health, replete with the thirty-two marks of greatness, completely rid of the sufferings of birth, old age, disease and death. We will always be near Amitabha Buddha and various Bodhisattvas, in the company of "persons of the highest virtue" and endowed with spiritual powers and samadhi. We will also be free from retrogression. Sakyamuni Buddha, realizing in his wisdom the many benefits to be derived, compassionately enjoined sentient beings to seek rebirth in the Pure Land. His compassion is truly immense!

Comments

Popular posts from this blog