Lời Phi Lộ

 

Bản thảo quyển này vừa viết xong, có vài ba đại đức hỏi mượn luân phiên nhau xem, rồi cật vấn:

- Chúng tôi thấy chư vị hoằng dương về Thiền Tông, dường như có ý bài xích Tịnh Độ. Chẳng hạn như trong quyển SÁU CỬA VÀO ĐỘNG THIẾU THẤT có câu: “Niệm Phật, tụng kinh đều là vọng tưởng”. Còn trong đây lại bảo: 'Môn Tịnh Độ hợp thời cơ, gồm nhiếp ba căn, kiêm thông cả Thiền, Giáo, Luật, Mật'. Xem ra cũng dường như có ý cho Tịnh Độ là độc thắng, sự việc ấy như thế nào?

Đáp: - Không phải thế đâu? Mỗi môn đều có tông chỉ riêng. Các bậc hoằng dương tùy theo chỗ lập pháp của mình, bao nhiêu phương tiện thuyết giáo đều đi về những tông chỉ ấy. Như bên Thiền lấy: 'Chỉ thẳng lòng người, thấy tánh thành Phật' làm tông chỉ. Tịnh Độ môn lấy: 'Một đời vãng sanh, được Bất Thối chuyển' làm tông. Bên Hoa Nghiêm lấy: 'Lìa thế gian nhập pháp giới' làm tông’. Thiên Thai giáo lấy: 'Mở, bày, ngộ vào tri kiến Phật' làm tông. Bên Tam Luận lấy: 'Lìa hai bên, vào Trung Ðạo' làm tông. Pháp Tướng môn lấy: 'Nhiếp muôn pháp về Chân Duy Thức' làm tông. Mật giáo lấy: 'Tam mật tương ưng, tức thân thành Phật' làm tông. Và Luật môn lấy: 'Nhiếp thân ngữ ý vào Thi La Tánh' làm tông.

Cho nên, lời nói bên Thiền ở trên, không phải bác Tịnh Độ, hay bác niệm Phật tụng kinh, mà chính là phá sự chấp kiến về Phật và Pháp của người tu. Nếu niệm Phật và tụng kinh là thấp kém sai lầm, tại sao từ Đức Thích Tôn cho đến chư Bồ Tát, Tổ Sư đều ngợi khen khuyên dạy tụng kinh, niệm Phật? Nên biết, Vĩnh Minh thiền sư, tương truyền là hóa thân của Phật A Di Đà, mỗi ngày đều tụng một bộ Pháp Hoa. Lại, Phổ Am đại sư cũng nhân tụng kinh Hoa Nghiêm mà được ngộ đạo. Sự thuyết giáo bên Tịnh Độ cũng thế, không phải bác phá Thiền Tông, chỉ nói lên chỗ đặc sắc thiết yếu của bản môn, để cho học giả suy xét tìm hiểu sâu rộng thêm, mà tùy thích tùy cơ, chọn đường thú nhập.

Lại, mỗi môn tuy tông chỉ không đồng, nhưng đều là phương tiện dẫn chung về Phật Tánh. Như một đô thành lớn có tám ngõ đi vào, mà nẻo nào cũng tập trung về đô thị ấy. Các tông đại khái chia ra làm hai, là Không môn và Hữu môn. Không môn từ phương tiện lý tánh đi vào. Hữu môn từ phương tiện sự tướng đi vào. Nhưng đi đến chỗ tận cùng thì dung hội tất cả, sự tức lý, lý tức sự, tánh tức tướng, tướng tức tánh, nói cách khác: “Sắc tức là không, không tức là sắc, không và sắc chẳng khác nhau”. Cho nên khi xưa có một vị đại sư tham Thiền ngộ đạo, nhưng lại mật tu về Tịnh Độ. Lúc lâm chung, ngài lưu kệ phó chúc cho đại chúng, rồi niệm Phật sắp vãng sanh. Một vị thiền giả bỗng lên tiếng hỏi: “Cực Lạc là cõi hữu vi, sao tôn đức lại cầu về làm chi?” Đại Sư quát bảo: “Ngươi nói vô vi ngoài hữu vi mà có hay sao?” Thiền giả nghe xong chợt tỉnh ngộ. Thế nên Thiền và Tịnh đồng về một mục tiêu. Hữu môn cùng Không môn tuy dường tương hoại mà thật ra tương thành cho nhau vậy.

Đến như nói: 'Tịnh Độ hợp thời cơ, gồm nhiếp ba căn, kiêm thông cả Thiền, Giáo, Luật, Mật', chính là lời khai thị của chư cổ đức như: Liên Trì, Triệt Ngộ, Ngẫu Ích, Kiên Mật. Các đại sư này là những bậc long tượng trong một thời, sau khi tham thiền ngộ đạo, lại xương minh về lý mầu của Tịnh Độ pháp môn. Như Triệt Ngộ đại sư, trong tập Ngữ Lục, đã bảo: 'Một câu A Di Đà, tâm yếu của Phật ta. dọc quán suốt năm thời, ngang gồm thâu tám giáo'. Và Kiên Mật đại sư sau khi quán sát thời cơ, trong Tam Đại Yếu, cũng bảo: “Đời nay tham thiền chẳng nên không kiêm Tịnh Độ, phòng khi chưa chứng đạo bị thối chuyển, há chẳng kinh sợ lạnh lòng? Một câu A Di Đà, nếu không phải là bậc thượng căn, đại triệt, đại ngộ, tất không thể hoàn toàn đề khởi. Nhưng với câu này, kẻ hạ căn tối ngu vẫn chẳng chút chi kém thiếu!” Thế nên, thuốc không quý tiện, lành bệnh là thuốc hay; pháp chẳng thấp cao, hợp cơ là pháp diệu. Tịnh Độ với Thiền Tông thật ra chẳng thấp cao hơn kém. Nhưng luận về căn cơ thì Thiền Tông duy bậc thượng căn mới có thể được lợi ích; còn môn Tịnh Độ thì gồm nhiếp cả ba căn, hạng nào nếu tu cũng đều dễ thành kết quả. Luận về thời tiết thì thời mạt pháp này, người trung, hạ căn nhiều, bậc thượng căn rất ít nếu muốn đi đến thành quả giải thoát một cách chắc chắn, tất phải chú tâm về Tịnh Độ pháp môn. Đây do bởi lòng đại bi của Phật, Tổ, vì quán thấy rõ thời cơ, muốn cho chúng sanh sớm thoát nỗi khổ luân hồi, nên trong các kinh luận đã nhiều phen nhắc nhở. Điều này là một sự kiện rất quan yếu và hết sức xác thật!

Tuy nhiên, như trong kinh nói: chúng sanh sở thích và tánh dục có muôn ngàn sai biệt không đồng, nên chư Phật phải mở vô lượng pháp môn mới có thể thâu nhiếp hết được. Vì vậy Tịnh Độ tuy hợp thời cơ, song chỉ thích ứng một phần, không thể hợp với sở thích của tất cả mọi người, nên cần phải có Thiền Tông và các môn khác, để cho chúng sanh đều nhờ lợi ích, và Phật Pháp được đầy đủ sâu rộng. Cho nên dù đã tùy căn cơ, sở thích của mình mà chọn môn Tịnh Độ, thâm ý bút giả vẫn mong cho Thiền Tông và các môn khác được lan truyền rộng trên đất nước này. Và các môn khác, nếu đem lại cho chúng sanh dù một điểm lợi ích nhỏ nhen nào, bút giả cũng xin hết lòng tùy hỷ. Tóm lại, Hữu môn và Không môn nói chung, Thiền Tông và Tịnh Độ nói riêng, đồng cùng đi về chân tánh, tuy hai mà một, đều nương tựa để hiển tỏ thành tựu lẫn nhau, và cũng đều rất cần có mặt trên xứ Việt Nam, cho đến cả thế giới.

Mấy vị đại đức sau khi nghe xong đều tỏ ý tán đồng. Nhân tiện, bút giả lại trần thuật bài kệ của Tây Trai lão nhơn để kết luận, và chứng tỏ người xưa cũng đã từng đồng quan điểm ấy:

 

Tức tâm là độ lý không ngoa
Tịnh khác Thiền đâu, vẫn một nhà
Sắc hiển trang nghiêm miền Diệu Hữu
Không kiêm vô ngại cõi hằng sa
Trời Tây sáng đẹp màu châu ngọc
Nguyện Phật bao la đức hải hà
Ngoảnh lại đường tu, ai sớm tỉnh?
Nỗi thương ác đạo mãi vào ra!



THÍCH THIỀN-TÂM

cẩn chí



Bắc Phương Phật Giáo Với Nhân Duyên Tịnh Độ

 

Theo thông lệ ở Thiền môn Việt Nam, vào thời khóa đầu hôm, chư Tăng Ni các Chùa đều tụng Kinh A Di Đà, tiếp theo niệm hồng danh của Tây Phương Tam Thánh (Di Đà, Quán Âm, Thế Chí). Và hàng Phật tử xuất gia hoặc tại gia, khi gặp người đồng đạo, đều chắp tay chào mừng bằng “A Di Đà Phật”.

Pháp môn Niệm Phật, quả thật đã ứng hợp với thời cơ, với bản hoài của Phật mà âm thầm đi sâu vào tiềm thức Phật tử Việt Nam. Chẳng những tại đất nước này, mà ở Trung Hoa, Triều Tiên, nơi nào có Phật Giáo lưu hành, là nơi đó hầu hết hàng Phật tử đều không quên câu niệm Phật. Phật Giáo đồ ở Nhật Bản cũng có truyền thoại như sau: “Mật Tông và Thiên Thai Tông để cho hàng quý phái, Thiền Tông cho võ sĩ đạo, và Tịnh Độ Tông cho hạng bình dân” Mà bình dân là hạng chiếm đa số.

Xem thế thì biết ở các xứ Bắc Tông Phật Giáo, những người xưng niệm danh hiệu Phật A Di Đà chiếm phần tối đa.

Nhưng tại sao lại có sự kiện như thế?



Author's Preface

 

As soon as this manuscript was completed, a few Dharma colleagues asked to borrow it. After reading it thoroughly, they raised the following questions:

 

"We notice that the masters who propagate Zen seem to disapprove of the Pure Land doctrine. For example, a well-known Zen commentary contains this sentence: 'Buddha and Sutra Recitation are both delusions.' In this book, on the other hand, it is stated that The Pure Land Dharma door is suitable for the current period, embracing all types of people and encompassing the approaches of Zen, Sutra Studies, Precept Keeping and Esotericism. It appears that Pure Land is described as supreme. What should we make of the whole issue?"

 

-Answer: Please do not think that way. Each Dharma door (method, approach) has its own area of emphasis. Those who propagate a Dharma door direct all expedient teaching toward that method. For example, in Zen the motto is "point directly to the Mind, see your own nature, reach Buddhahood." The Pure Land School adopts the teaching "be reborn in the Pure Land in one lifetime and reach the stage of non-retrogression." In the Avatamsaka School, the aim is to "leave this world and enter the Dharma Realm (Realm of Reality)." In the Tien T'ai School the motto is "open, expose, enlighten, enter the wisdom of the Buddhas"... The Esoteric School teaches, "If there is interpenetration of the three mystic things (body, mouth, Mind), the body becomes Buddha ..."

 

Therefore, the above quote from the Zen School is not a rejection of Pure Land or Buddha and Sutra attachment to the Buddha and the Dharma. If Buddha Recitation, but aims rather to destroy the practitioner's Recitation and scripture recital are lowly and erroneous, various Bodhisattvas and Patriarchs, commended and taught scripture recital and Buddha Recitation? Similarly, Pure Land advocates do not reject Zen; they simply point out the distinctive and essential features of Buddha recitation, so that students of the Way can pursue the question in depth and, depending on their own inclinations and capacities, choose their own path.

 

Moreover, although each Dharma door has a different emphasis, they are all expedient means leading toward the one common Buddha Nature. This is not unlike a large metropolis where all roads converge and which can be entered through eight gates. These methods, in general, are divided into two main groups, the "Dharma Doors of Emptiness" and the "Dharma Doors of Existence." The Doors of Emptiness enter the city through the expedient of noumenon, or nature; the Doors of Existence enter the city through the expedient of phenomena, or marks. everything is combined, noumenon and phenomena are Ultimately, however, one, noumenon is phenomena and phenomena are noumenon, nature is marks, marks are nature. In other words, form is emptiness, emptiness is form, emptiness and form are no different.

 

Thus, it once happened that an Elder Master became enlightened through meditation, although. unbeknownst to his disciples, he also cultivated the Pure Land method. On his deathbed, he left a gatha to the assembly, recited the name of Amitabha Buddha, and was on the verge of expiring when a Zen monk suddenly called out, "the Pure Land is within the realm of the conditioned, why should you, Great Master, seek to go there?" At that, the dying master scolded him loudly, loudly, "How can you say that the conditioned exists outside of the unconditioned?" The Zen monk, hearing the admonition, was suddenly enlightened. This shows that Zen and Pure Land both lead toward the same goal. Although contradictory in appearance, the Dharma Doors of Existence and Emptiness, in truth, support and complement one another.

 

The quote "The Pure Land Dharma door is suitable for the current period, embracing all types of people and encompassing the approaches of Zen, Sutra Studies, Precept Keeping and Esotericism," represents the actual teachings of various Elder Masters. These masters were towering figures of their times, yet after practicing meditation and awakening to the Way, they began expounding the profound teaching of the Pure Land School. For example, a Great Master wrote in one of his commentaries: "One utterance of the sacred name Amitabha Buddha is the kernel of my own Buddha. 'Vertically,' it comprises the Five Periods, 'horizontally,' it encompasses all Eight Teachings."

 

Likewise, another Elder Master, after paying due regard to the times and the capacities of the people, stated: "In this day and age, we should not practice meditation by itself, without the benefit of Buddha Recitation. This is to guard against the possibility of retrogression should we not attain the Way frightful possibility indeed. If we are not of the highest capacity, fully conversant with the Dharma and completely enlightened, we certainly cannot utter the words 'Amitabha Buddha' in their full and true meaning Nevertheless, as far as these same words are concerned those of low capacity and completely deluded do not miss a single shade of meaning!" [because through singleminded recitation, their wisdom awakens).

 

if it can cure disease, it is a good drug. Likewise, a Thus, a drug is not in itself good or bad. However, Dharma door is not in itself high or low; if it fits the times and the capacities of practitioners, it is a wonderful method. Pure Land and Zen are not, in truth, low or high, more important or less important. However, from the point of view of individual capacities, Zen is beneficial only to those of high capacities, whereas the Pure Land method embraces people of all capacities. Regardless of their level, if they practice Buddha Recitation, they all easily obtain results.

 

From the standpoint of today's times, during this Degenerate Age of the Dharma, individuals of moderate and low capacities are in the majority, while those of high capacities are few and far between. Therefore, the surest way to reach liberation is to concentrate on the Pure Land method. The Buddhas and Patriarchs, fully knowing the times, and wishing that sentient beings speedily escape the cycle of birth and death, have compassionately reiterated this truth many times in sutras and commentaries. This is a most important and utterly true fact!

 

Nevertheless, as it is said in the sutras, sentient beings' likes and inclinations are all different, and come in myriad varieties. Therefore, the Buddha had to teach innumerable approaches to gather them all in. This being the case, the Pure to the current time, can only be partially so; it only suits Pure Land School, while appropriate the temperaments of some and cannot accomodate everyone's tastes. Thus, there is a need for Zen and other schools, so that everyone may benefit and the Buddha Dharma can be complete, profound and For this reason, although the author has chosen the Pure Land spproach as best suited to his capacities and temperament, he earnestly wishes, nevertheless, that Zen and other schools may spread far and wide... Should these methods bring even one cance of benefit to sentient beings, this author would wholeheartedly rejoice.

 

In summary, the Dharma Doors of Existence and Emptiness in general and Pure Land and Zen in particular all return to the True Nature. Although two, they are really one, they support and complement one another and all are equally needed throughout the world.

 

Upon hearing these explanations, the monks all expressed their agreement. A poem follows, reiterating the above ideas and indicating that the ancients, too, were in agreement.]

 

 

Thích Thiền-Tâm

Vesak, 2516

 

Mahayana Buddhism and the Pure Land School

 

Traditionally, in Mahayana temples and pagodas, monks and nuns recite the Amitabha Sutra in their evening prayer session, followed by the sacred names of the three Pure Land Sages: Amitabha Buddha and the Bodhisattvas Avalokitesvara and Mahasthamaprapta. Moreover, Buddhist followers, whether clergy or laymen, usually greet fellow cultivators with palms joined and the words "Amitabha Buddha."

Pure Land teaching effectively suits today's times and the Buddhas' intentions and has quietly penetrated the psyche of Buddhists. Wherever Buddhism is practiced, the majority of followers always have the sacred words "Amitabha Buddha" in mind. Japanese Buddhism has the following saying: "the Esoteric School and the T'ien T'ai School are reserved for the nobility, Zen practice is the domain of the samurai, and Pure Land is for ordinary people." And, ordinary people always form the majority.

It follows, therefore, that in Mahayana countries, those who practice Buddha Recitation represent the majority.

Comments

Popular posts from this blog